جمشيد اصل دهقان (معروف به حاج روح‌الله) فرزند تقي و اعظم رمضاني (مهتاج آزاد فلاح)، در پنجم خرداد ماه سال ۱۳۳۷ در روستاي شيخ حسن شهرستان ساوجبلاغ متولد شد.

وي در خانواده‌اي مذهبي به دنيا آمد. در هفت‌سالگي براي تحصيل در نظرآباد به دبستان رفت ،اما براي تأمين نیازهای اقتصادی خانواده،ناچار ترك تحصيل كرد. در ۱۳ سالگي در سال ۱۳۵۱ در شركت فخر ايران استخدام و مشغول به كار شد تا اينكه در سال ۱۳۵۷ به خدمت سربازي رفت.

جمشيد (روح‌الله) دوران سربازي را در مرز (پاسگاه كلات نادري از توابع مشهد) خدمت كرد؛جایی كه به قول خودش: «در آنجا زمينۀ همه نوع مفاسد اجتماعي حتي براي سربازان به راحتي فراهم بود.»

در زمان خدمت بود كه عملاً وارد جريان انقلاب گرديد. مدتي از خدمت سربازي او نگذشته بود كه به فرمان امام از پادگان نظامي فرار كرد و در صف تظاهركنندگان و معترضين به رژيم پيوست.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي عضو فعال بسيج شد و در روستاي شيخ حسن در ايجاد نظم و انتخابات و ايجاد امنيت حضوري فعال داشت.

با آغاز جنگ تحميلي ،داوطلبانه به جبهه‌هاي جنگ اعزام و به عنوان فرمانده گردان خيبر منصوب شد و دلسوزانه و دليرانه مبارزه كرد.

اولين حضور وي در جنگ به همراه نيروهاي دكتر چمران در منطقۀ عملياتي اهواز بود. حضور دائمي حاج روح‌الله از سال ۱۳۶۰ در جبهه‌هاي غرب آغاز شد.

وي اول به عنوان بسيجي و سپس در واحد خمپاره و بعدها به عنوان فرمانده گردان حضور فعال داشت.

حاج روح‌الله در سال ۱۳۶۲ ازدواج كرد و نتيجه اين پیوند مقدس، دو فرزند به نام‌هاي ياسر و فاطمه است.

در سال ۱۳۶۵ به مكه معظمه مشرف شد و بعد از به جا آوردن آیین و مناسک حج تمتع ،به جهاد فی سبیل الله و عرصۀ خونین جبهه‌هاي جنگ بازگشت. حاج روح‌الله دهقان در روز عيد قربان ،در عمليات نصر۷ در منطقۀ ميمك براثر اصابت تير به سر و شكم به شهادت رسيد.

پيكر پاك شهيد حاج روح‌الله اصل دهقان به گلزار شهداي نظرآباد منتقل گردید و پس از تشييع مردم حق شناس نظرآباد،با تجلیلی وصف نشدنی به خاك سپرده شد.