تصرف ارتفاع گرده‌رش در عملیات نصر ۸، امکان عبور از رودخانه‌ی قلعه‌چولان و ورود به غرب آن و گسترش به سمت شمال غربی و جنوب منطقه را فراهم کرد. ضمن این‌که، اجرای عملیات نصر ۴ و تصرف شهر ماووت نیز امکان پیشروی در جناح چپ منطقه، شامل شرق رودخانه‌ی قلعه‌چولان را فراهم کرد. نتایج مجموعه موفقیت‌های به‌دست‌آمده در عملیات‌هایی که در منطقه‌ی شمال غرب اجرا گردید، سبب شد تا موقعیت لازم برای اجرای عملیاتی بزرگ در شمال سلیمانیه فراهم شود.

ضرورت تداوم عملیات در محور ماووت، موجب شد عملیات بیت‌المقدس ۲ در ۲۵ دی ۱۳۶۶، در سخت‌ترین وضعیت جوّی و در میان برف و سرما، با هدف “تصرف جاپا برای نزدیکی به شهر سلیمانیه و سدّ دوکان و قلعه دیزه‌ی عراق” طرح‌ریزی و اجرا شود.

در چنین اوضاعی یگان‌ها علاوه بر مشکلاتی که برای استقرار داشتند، هنگام پیشروی و رسیدن به مواضع دشمن نیز با دشواری‌های بسیاری مواجه بودند، چنان‌که برخی نیروها مسیر طولانی را در برف و کوهستان به مدت ۶ تا ۸ ساعت می‌پیمودند. تراکم برف در برخی موردها سبب شده بود که نیروها تا زانو در برف فرو روند و همین امر توان آن‌ها را کم می‌کرد.

بخشی از مشکلات ناشی از اوضاع جوّی و زمین موجب تأخیر در جابه‌جایی سریع نیروها می‌شد، طوری که پس از گذشت ۴۸ ساعت نیروها می‌بایست به دلیل خستگی، خیسی و گل‌آلود بودن لباس‌ها و بیماری تعویض می‌شدند.

اجرای عملیات در چنین وضعیت بسیار دشوار، علاوه بر ملاحظات مختلفی که وجود داشت، اساساً به این امید و انتظار انجام می‌شد تا مقدمات غافل‌گیری دشمن را فراهم کند.

اجرای عملیات

با این‌که مشکلات بسیاری برای اجرای عملیات در فصل سرما و یخبندان و در میان ارتفاعات صعب‌العبور وجود داشت، تلاش‌هایی گسترده برای فراهم کردن مقدمات عملیات انجام شد. همچنین علاوه بر اقدامات شناسایی و طرح‌ریزی عملیات، فعالیت‌های بسیاری برای باز نگه‌داشتن جاده‌ها و برف‌روبی آن‌ها انجام شد. علاوه بر این، برای تردد نیروهای لشکرهای ۱۰ و ۳۱ محور قمیش، روی رودخانه‌ی قلعه‌چولان پلی نصب شد.

سرانجام پس از جابه‌جایی نیروها، عملیات بیت‌المقدس ۲ در ساعت ۱:۱۵ بامداد روز جمعه ۲۵ دی ۱۳۶۶، با رمز مبارک “یا زهرا سلام‌الله علیها” آغاز شد. ابتدا یگان‌های قرارگاه نجف و سپس یگان‌های قرارگاه قدس در سه محور ویولان، دشت عمومی هرمدان و ارتفاع قمیش وارد عمل شدند.

در این عملیات ضمن تصرف ارتفاعات آمدین، ویولان، گوجار، قمیش، تپه سوزنی و گرده شیلان، امکان تردد نیروهای قرارگاه رمضان به مناطق آزادشده در داخل خاک عراق نیز فراهم شد. در مجموع بیش از ۷۰ درصد از اهداف اراضی عملیات تأمین شد.