زندگیـنامه

شهید ولی الله فلاحی

«رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی یران»

در سال ١٣١٠ در روستای «طالقان» متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در «طالقان» و «دبیرستان نظام» در«تهران» گذراند و پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دومی از آن دانشکده فارغ التحصیل شده و کار خود را از فرماندهی دسته در نیروی زمینی آغاز کرد.
وی در طول خدمت به علت شایستگی توانست تا درجه سرتیپی و گذراندن دوره دانشکده فرماندهی و ستاد پیش برود اما با این وجود به علت فعالیت علیه رژیم سابق از سال ١٣٣٠ تا ١٣٥٢ , ٤ بار به زندان افتاد.
فلاحی پس از پیروزی انقلاب به سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد و از آغاز جنگ در جبهه­ های نبرد حق علیه باطل حضور دائم داشت و پس از برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا، طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) مسئولیت جانشین فرماندهی نیروهای مسلح ستاد مشترک به وی واگذار شد.
امیر فلاحی، افسری بسیار فعال و کوشا بود و علاقه شدیدی به حفظ نظام جمهوری اسلامی داشت و تا آنجا که در توان داشت سعی می کرد هماهنگی لازم را در بین ارتش و سایر نیروها مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نیروهای مردمی بوجود آورد.
امیر سرلشکر فلاحی سرانجام در بازگشت از سفری که به منظور دیدار از مناطق آزاد شده در عملیات ثامن الائمه رفته بود، همراه با تعدادی از فرماندهان و مسئولین و در اثر سقوط هواپیما به درجه شهادت نائل آمد.

وصیت نامه

بسم الله الرحمن الرحیم به نام خدا، به نام ایران، به نام اسلام … به نام رهبر انقلاب حضرت آیت الله امام روح الله خمینی. وصیت من اجرای فرمان خدا، کتاب خدا و قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران است. زندگینامه و کارنامه من، قضاوت ملت ایران به ویژه ارتش ایران است. هیچ آرزوی دوری در این جهان هستی به جز کمال انقلاب و کمال جهاد اکبر ندارم. همسر و فرزندان و پدر و مادر و برادران و خواهرم و برادرزادگان و … را به خداوند و به ملت ایران می‌سپارم. از همه می‌خواهم مرا ببخشند و من نیز همه را می‌بخشم.